Rydwan Wilków -Merkava 3D -Meng 1:35
#1
Szalom!!

Po pozbyciu się stresu związanego z żywicznym modelem Merkavy 3D, z radościa przystąpiłem do plastikowej nowości Meng Model:

İmage

Jak mówi tytuł wątku pojazd, który chcę zbudować będzie nosił oznaczenia z kompanii Ze'evim (wilki), która to jest częścią brygady Barak (błyskawica). Poniżej zdjęcie oryginału wraz z charakterystycznym oznaczeniem na panelu z tyłu wieży. Na trzecim zdjęciu mała ozdóbka umieszczona na obu wyrzutniach granatów dymnych z indywidualnym oznaczeniem pojazdu (litera Gimel):

İmage

İmage

İmage

Wszystkie zdjęcia pochodzą z publikacji Desert Eagle -"Merkava Siman 3D in IDF service part 2" autorstwa Michaela Massa.

Póki co nie wiem co oznacza ten napis na koszu, ale jak się dowiem (tzn jak Michael odpisze na maila Wink) to napisze.

Egzamplarz, który będę męczył posiada kilka charakterystycznych cech. Pierwszą z nich są pokazane powyżej oznaczenia. Druga to częściowa modyfikacja do standartu LIC (Low Intensity Conflict). Stanowią ją osłony wlotów powietrza po lewej i prawej stronie płyty nadsilnikowej. Trzecia sprawa to komplet kół z gumowymi bandażami. Jest o tyle istotne, że Merkavy 3D jeżdżą najczęściej na kołach bez bandaży (chciało by się powiedzieć, że na samych felach Wink). Zdażają się też liczne egzemplaże z mieszanym układem.

Może zatem kilka słów o samym modelu.
Na rynek modelarski drobnymi krokami wchodzi firma Meng Model. I jeżeli przyjżeć się ich produktom, to widać że w kwestii pancerki wzięli się za ekstremalne pojazdy. :)
Model Merkavy jest powszechnie zachwalany na różnych portalach internetowych. Istotnie na pierwszy rzut oka prezentuje się naprawdę świetnie. W pudełku dostajemy mnóstwo części, bardzo czytelną instrukcję (do której wstęp napisał Michael Mass, będący doradcą merytorycznym przy procesie tworzenia samego modelu) i ciekawe kalki. Poziom odwzorowania detali wraz ze szczegółowością wykonania stoją na wysokim poziomie (przykładowo koło jezdne budujemy z aż pięciu części, a napinające wykonane sa jako jeden element i maja nawiercone otwory -zdjęcie poniżej). I w zasadzie tyle jeśli chodzi o plusy.
Model Menga nie jest niestety pozbawiony błędów okresu dojrzewania. Składalność bryły kadłuba i wieży nie leży na najwyższym poziomie. W kilku miejscach po złożeniu widać szpary, które wymagają użycia szpachli. Tragicznie jednak nie jest. :)

İmage
Szpara w połączeniu górnej i dolnej części kadłuba.

İmage
Szpara między tylną ścianą kadłuba, a wanną.

Wielka szkoda, że w pudełku nie znajdziemy blach i wszystkie elementy, które wyglądałyby wspaniale jako fototrawionki (np gumy przednich i tylnych błotników, panele tylnych koszy), wykonane są z plastiku i wyglądają dość marnie -są za grube. Na ratunek przybywa w tej kwestii Voyager ze swoim zestawem, ale o nim później. Wink Kolejna sprawa, to zmora modelarzy wykonujących współczesne pojazdy, czyli powierzchnia antypoślizgowa. Wszystkie górne powierzchnie na Merkavach pokryte są żwirkiem mocowanym na specjalnym kleju do powierzchni pancerza. O ile Hobby Boss w swoim modelu Merkavy 3D i Academy w swojej Mk4 postarały się o odlanie tejże faktury, o tyle Meng "dał ciała" i podniósł poprzeczkę nam modelarzom. I na koniec kwestia niezrozumiale wykonanej wanny kadłuba. Wygląda to tak:

İmage

Jak widać lewa burta przecina właz kierowcy. W oryginale oczywiście znajduje się obok włazu. Skora zatem wanna jest węższa, to układ jezdny musi być rozmieszony szerzej, tak by gąsienice znajdowały się pod błotnikami. I rzeczywiście tak jest. Piasty kół napędowych sa nienaturalnie szerokie, a wahacze kół jezdnych i mechanizmy napinające Meng wyposarzył w stosowne nadlewki:

İmage

Nie mam pojęcia czemu tak to wygląda. NIe ukrywam, że na tym babolu model traci na wartości.
Zobaczymy jak będzie się dalej ze składalnością. Na koniec jeszcze dwa zdjęcia poglądowe obecnego stanu prac:

İmage

İmage

Mam nadzieję, że nie zanudziłem. :)
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#2
W sprawie wanny kadłuba:
http://www.idf-modelling.com/forum/viewt...9&start=60
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#3
Nie no.. profesjonalnie się zapowiada :)
Odpowiedz
#4
Jak na razie klasa, jak zawsze zresztą. Jednak faktycznie z tą wanną nie jest za dobrze, teraz dopiero zauważyłem, jak nienaturalnie długie są osie kół napinających...
İmage
Odpowiedz
#5
A tak się wszyscy nakręcali na ten model..... Marcin a co dokładnie z tą powierzchnią antypoślizgową nie tak? Można prosić fotkę?
Odpowiedz
#6
Na Mengu jej nie ma. :)
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#7
No to ponażekaliśmy sobie, a teraz czas na trochę pozytywnych wrażeń. Najpierw zawieszenie:

İmage

Moim zdaniem zawieszenie jest bardzo dobrze odwzorowane. Owszem, propozycja Voyagera ze stalowymi sprężynami podnosi klasę modelu o kolejny poziom, uważam natomiast, że podstawę Meng dał w zupełności zadowalającą. W ramach ciekowastki dodam, że zawieszenie Merkav Siman 3 i 4 oparte jest na grawitacyjnie działającym (!!) wahaczu opartym o jednenie na wspomnianej spręzynie. Nie jest to standartowy w dzisiejszych czasach dążek skrętny. Amortyzajcę zapewniają tak naprawdę dwie sprężyny (jedna umieszczona jest wewnątrz drugiej). W przypadku gdy koło opada, wahacz wisi sobie niemal luźno. Dodoatkowo pierwszy i ostatni wahacz wsparty jest hydraulicznym ogranicznikiem. Jak widać na fimiku reklamowym Merkavy 4, która bez większego problemu przejeżdża po dość pokażnym głazie -zawieszenie sprawdza się w warunkach wzgórz Golan bardzo dobrze.

Poniżej zdjęcie kół jezdnych:

İmage

Jako, że nie robie pojazdu fabrycznie nowego, trochę poobgryzałem bandaże. :)

No i na koniec drzwi do przedziału ładunkowego/desantu:

İmage

İmage

Tu po raz kolejny widać pięknie odwzorowany detal. :)

Drzwi umieszczone z tyłu, to kolejna charakterystyczna checha Merkav. Przy projektowaniu pierwszej serii założeniem było stworzeniem pojazdu łączącego w sobie zalety czołgu oraz transportera opancerzonego. Skutkiem tego "powerpack" umieszczony jest z przodu po prawej stronie. Po lewej stronie miejsce zajmuje kierowca. Umieszczenie jednostki napędowej w takim miejscu daje dodatkową osłonę czoła pojazdu. Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w Argentyńskim czołgu TAM z lat siedemdziesiątych. Wracając do przedziału desantu -może on służyć do transportu kilku żołnieży piechoty jak również do przewozu rannych. Przedział jest oczywiście klimatyzowany oraz posiada zbiornik wody pitnej, co w warunkach w jakich operują te pojazdy, jest rozwiązaniem logicznym. Niestety jednak tylne drzwi są jednym z najsłabszych punktów Merkavy. Dotkliwie wykorzystuje to Hezbollah, gdy tylko nieosłonięty pojazd dostanie się w zasięg np. fugasa.
No i na dziś tyle glendzenia. :)

Dzięki za pozytywny odzew. Bartek staram się nie dać plamy w budowie, cobyś nie musiał się za mnie wstydzić. Wink
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#8
Marcinie, kto jak kto, ale Ty podchodzisz do do tematu Merkaw w bardzo profesjonalny sposób :)
Co do tylnego włazu, głównym celem jego powstania nie była chęć połączenia czołgu z apc, tylko bezpieczna ewakuacja załogi, i szybkie przeładowanie wozu. Żeby zrobić miejsce na desant trzeba się pozbyć praktycznie całej amunicji dla działa głównego, która jest składowana właśnie z tyłu, po obu stronach drzwi, co czyni wtedy czołg bezbronnym. Ale np. podczas wojny w Libanie w 2006 często wykorzystywano Merkawy jako opancerzone karetki.
İmage
Odpowiedz
#9
No widzisz, to w jednym z filmow na temat Rydwanów mnie oklamali. Chyba w "Top ten tanks".. Dzięki za sprostowanie. :)
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#10
Cytat:"Top ten tanks"

Do informacji przekazywanych w tego typu programach trzeba podchodzić z dystansem, nie raz można usłyszeć tam bardzo "ciekawe" informacje :)
İmage
Odpowiedz
#11
Witam.
Jak widać założyłem gąsienice Friula. Pasują idealnie.
Warto nadmienić, że Friul produkuje wczesną wersję gąsienic, natomiast Meng w swoim modelu dał późniejszą. Różnica jest drobna i polega na innym kształcie ogniwa na bokach.
Postanowiłem nie kombinować oraz nie wzbudzać sensacji i obie taśmy zostały zamontowane zgodnie z kierunkiem. We wspomnianej wcześniej książce, jest zdjęcie pojazdu z gąsienicami założonymi przeciwbieżnie. Mechanicy IDF-u są czasem mocno wyluzowani. Big Grin

İmage

İmage

Wygląd bandaży na kołach uległ zmianie. Troszkę je podrasowałem.

İmage

İmage

İmage

Tyle obecnie. :)
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#12
Wygląda świetnie :)

Cytat:We wspomnianej wcześniej książce, jest zdjęcie pojazdu z gąsienicami założonymi przeciwbieżnie

Można też połączyć oba rodzaje ogniw w jednej taśmie -starsze i późniejsze ( późniejsze to te bez 2 okrągłych otworów w ogniwie)-

İmage
İmage
Odpowiedz
#13
Kurde Marcinie będzie piękna już to widzę .
Odpowiedz
#14
Dzięki za wsparcie Mirek. Muszę tylko wymienić gąsienice... Okazuje się, że wersja 3D śmiga tylko na tych nowych. Wypunktowali mnie na idf-modelling. :/
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#15
W oczekiwaniu na blachy Voyagera:

İmage

Pokrywę silnika już mam zrobioną, tylko aparat w mojej komórce nie może uchwycić ostrości na antyposlizgu i nie widać faktury.
Przez weekend powinno mi się udać zrobić porządne zdjęcia.
Tym razem zrezygnowałem z Rust Oleum. Wydaje mi się, że jego "uziarnienie" nie jest odpowiednio gęste. Doradzono mi, żeby powierzchnię wykonać z sody. Na początku wątpiłem, ale po serii prób z różnymi "posypkami" w końcu wybrałem sodę. Dokładny opis zamieszczę jak już będą odpowiednie zdjęcia. Wink
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Merkava Mk . 2D Academy 1/35 Mirek66 9 10,345 05-02-2016, 21:02
Ostatni post: Mirek66
  M2A3 Bradley w/ Busk III Meng 1/35 Konrad_Dzik 63 58,973 25-04-2015, 17:45
Ostatni post: Konrad_Dzik
  PANZERHAUBITZE 2000 Meng Model 1 /35 KAMIL90 18 17,871 24-03-2015, 11:57
Ostatni post: KAMIL90
  M3A3 Bradley- Meng Model 1/35 KAMIL90 20 18,441 22-02-2015, 12:19
Ostatni post: TomB(raider)
  Merkava Mk IV & Droid Academy +ET 1/35 Mirek66 27 27,052 26-01-2015, 22:34
Ostatni post: Cesarz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości