Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw. VI Ausf.B Königstiger Letzte Produktion / DML / 1:35
#1
Tongue 
Niech zaczną się igrzyska Big Grin
Wszystkim uczestnikom życzę powodzenia i dobrnięcia do końca ze szczęśliwym finałem.

A teraz tak jak już wcześniej deklarowałem, do konkursu przystępuję z Tygrysem Królewski. Model ma być wykonany w możliwie najpóźniejszej (udokumentowanej zdjęciami) konfiguracji.

Jako podstawę użyję modelu DML o nr katalogowym 6209
İmage

Model na chwilę obecną ma prawie sklejoną wieżę, trzeba ją "pospawać" i obłożyć blaszkami. Kadłub jest nietknięty nie licząc kilku elementów wyciętych z ramek.

İmage

İmage

Jeżeli do wieczora nikt nie wniesie protesu, uznaję że Wsyscy zgadzają się na start rozgrzeabanego modelu i zaczynam dłubać dalej.
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#2
Ja tam nie protestuję. Cool
Mam natomiast dwa pytania:
1. Czy właz dowódcy w tym modelu jest jedną częścią (tak jak w tamiyowskim modelu)? Czy też może składa się z tej zamykającej sfery (kopułki) i oddzielnego do niej uchwytu? Pytam, bo szukam różnic międzu poprzednimi modelami Dragona a tym właśnie.
2. Oczywiście wiesz, że będziesz musiał założyć późne koła jezdne z Panzerartu (bądź te z modelu moooocno zabłocić)?
Odpowiedz
#3
Bartku w zestawie są bodajrze 4 wieżyczki dowódcy i 2 włazy. Jeden jednoczęściowy i drugi - na osobnej nowej małej ramce - dwu częściowy.
Tak, o kołach pamiętam, będą te z Panzerartu, bo zestawowe powędrują do modelu Miśka (Bär).
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#4
Trochę większe focie proszzzzz. Wink
Gimme glue, gimme wire, gimmie that which I desire!! Big Grin
Odpowiedz
#5
No to kilka słów na temat tego co już jest zrobione.
Najpóźniejsza wieża czyli:
- wieżyczka dowódcy była przykręcana - w modelu należało usunąć spaw i delikatnie obrobić dolną krawędź wieżyczki dowódcy,
- przesunięte punkty montażu dla dźwigu - te zestawowe nie bardzo mi się podobały więc dorobiłem je od podstaw,
- haki do zawieszania dodatkowych gąsienic - w zestawie jest 12 kompletów, ale bolców jest tylko osiem więc dorobiłem wszystkie bolce. Rozstaw haków i bolców to już zupełnie inna historia. Dzięki Kamilowi miałem możliwość przymiarki późnych gąsienic, niestety po powieszeniu ogniw bolce wypadają za wysoko w stosunku do tego co widać na zdjęciach. Plany E-75 w książce Trojcy również pokazują, że ustawianie bolców wg ogniw nie prowadzi do niczego dobrego. Ostatecznie wymiar poziomy (odległość do haków) ustawiona jest wg ogniw, a wymiar pionowy wg zdjęć. Zarówno haki jak i bolce były montowane wg szablonów, które sobie zrobiłem na podstawie zdjęć i planów. Ogniw nie będę wieszał, nie wiem czy błędne są ogniwa czy geometria haków, pewnie jedno i drugie. Ja nie mam chęci się przy tym stresować więc zostaje jak jest. Sami to ocenicie.
- dorobione zostały uchwyty do mocowania kamuflażu - tu również dorobiłem sobie szablon, aby obie strony były "równe"
- skrócone zostały osłony zawiasów tylnego włazu amunicyjnego - Pawle mam nadzieję że tak będzie dobrze Wink
- właz amunicyjny ze skośnymi (a nie z zaokrąglonymi) górnymi rogami,
- ponieważ model stanie na dioramce (o ile nauczę się je robić Tongue) dorobiłem na jednym z boków ślady po postrzale - moim zdaniem wyszło nieźle, zobaczymy co będzie po malowaniu.

koniec prozy czas na zdjęcia:
İmage

İmage

İmage

İmage

Przy wieży do zrobienia pozostało: dorobić brakujące spawy oraz poprawić te przy uszach do podnoszenia wieży - wyszły zbyt toporne. I jeszcze jedna uwaga - instrukcja kłamie co do elementu na przedniej, górnej krawędzi - element należy obrócić góra do dołu, dół do góry. Powstaje tam też paskudna szpara - ja wypełniłem ją GSem, ale po podkładzie wyjdzie czy nie trzeba tam mocniej podziałać.

I jeszcze efekt weekendowej pracy przy modelu, sprzęg holowniczy, który zamierzam użyć:

İmage

İmage

İmage

Sprzęg powstał z HIPSów, fakturę odlewu zrobiłem surfacerem. Niestety nie opanowałem jeszcze nowego aparatu i nie wiele widać na zdjęciach. Czarny podkład dodatkowo utrudnił fotografowanie.

I tak na koniec chciałbym podziękować Pawłowi (Rayl) za pomoc merytoryczną przy wieży. Liczę też na pomoc przy kadłubie Wink
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#6
Powiem Ci Olku że spawanie opanowałeś. Wygląda super!
Odpowiedz
#7
Jeśli będę w stanie to oczywiście pomogę Wink.
Pierwsza sprawa to osłony wydechów. W późnych KT montowano asymetryczne:
İmage
İmage
źródło
Na finalnym kadłubie z Kassel też zdają się być asymetryczne.
Na szczęście w zestawie dragona znajdziesz więcej osłon do wyboru. Wystarczy tylko właściwie dobrać Wink.
Reszta miodzio Big Grin.
İmage
Odpowiedz
#8
Pawle - w zestawie są 3 komplety osłon, jeszcze ich kształtu nie porównywałem. ale na pewno jeżeli mam je miksować konieczne będzie zrobienie faktury odlewu, tak by obie osłony wyglądały "równo".

Jeszce jedna sprawa, Pawle czy tak skrócone osłony zawiasu tylnego włazu są OK ?
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#9
Wydaje mi się, że jeszcze ciut trzeba spiłować Undecided.
İmage
źródło
İmage
źródło

Postaram się wrzucić bardziej wyraźne zdjęcie.
İmage
Odpowiedz
#10
Pawle, męczyło mnie i jeszcze poszperałem z tymi osłonami. Niemcy montowali to co im w łapki wpadło. Zobacz na to zdjęcie, są to najpóźniejsze wieże, a osłony zawiasu są różne. Ja robiłem moją wg tej która jest "najbliżej" oglądającego:

İmage

Co do osłon wydechu, tu też jest chyba samowolka. Kadłub z Kassel ma osłony wydechów różne, ale odwrotnie w stosunku do muzealnika.
Zrobię raczej tak jak na zdjęciu archiwalnym Wink

İmage

Zdjęcia pochodzą z "Panzerwrecks 4 German Armour 1944-45", materiał zdjęciowy wyłącznie do dyskusji.
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#11
Coś niecoś przy kadłubie zaczyna się dziać.
Na pierwszy ogień poszła tylna ściana wanny. Jako, że jestem przeciwnikiem szpachli i używam jej tylko do "dopieszczenia", we wszelkie "dziury" zostały wklejone kołeczki z rozciągniętej nad płomieniem ramki, lub białe płytki. Tylna ściana gotowa na blaszkowanie:

İmage

Po przymiarce do wanny tylna ściana i nawisy nie bardzo się spasowują. Powstaje paskudny ubytek. Tu pytanie do bardziej wtajemniczonych; robić spaw w tym kraterze, czy najpierw go podkleić żeby był węższy i w tedy spawać ??

İmage

Uruchomione zostało zawieszenie, skrajne wahacze wklejone na stałe i zakołkowane, reszta ruchoma. Drugą stronę wykończę jak zrobię dobrą formę do odlewania. Misio musi mieć 20 wahaczy, których nie mam skąd podebrać, więc te od KT muszą posłużyć jako wzór do odlewu.
Tak to wygląda:

İmage

İmage

I pytanie do znawców tematu - Pawle liczę na Ciebie Wink - które osłony wydechu wybrać ?? Do wyboru 3 wzory:

İmage


Ponieważ aparat był uruchomiony pomęczyłem się jeszcze przy sprzęgu holowniczym. Teraz widać trochę więcej:

İmage

İmage

İmage

Na dziś to tyle.
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#12
Sprzęg wygląda super! Kształt jaki uzyskałeś jest rewelacyjny. Wzorowałeś się za pewne na zamontowanym na jagdtigerze z Kubinki. Z jakiej grubości plastiku go zrobiłeś?
Z tylną płyta zrobiłem dokładnie to samo Wink.
Jeśli chodzi o tylną płytę to wygląda to tak:
İmage
İmage
źródło

Osłony muszę na spokojnie porównać w swoim zestawie.
İmage
Odpowiedz
#13
Tak Pawle, sprzęg wzorowany na tym z Kubiknki. Z resztą za dużo zdjęć sprzęgu nie znalazłem. Co do wykonania sprzęgu;
najpierw poszedł środek płytki 0,75+0,50+0,75mm nadany kształt i od strony sworznia wgłębienie zrobiłem frezem kulistym średnicy 5mm.
Następnie na boki przykleiłem kolejne płytki 0,75mm, tak powstał korpus. Na to zostały naklejone klocki grubości 1,00mm, a nisze w których są śruby zostały wyoblone GSem. Na koniec podkleiłem podstawę, wkleiłem śruby i od spodniej strony wyszlifowałem wyoblenie tak aby sprzęg nie zasłaniał włazu na tylnej ścianie.
Kształt i proporcje to totalne SF starałem się dobrać na oko ze zdjęć. Jak wyszło Sam widzisz. Na zdjęciu faktura wyszła mocno przesadzona, w rzeczywistości jest bardzo delikatna, po łosiu powinno to ładnie wyglądać.

Tylna płyta z tego co widzę jest ukosowana w taki sposób że klin wchodzi pod całą grubość tylnej ściany, a spaw jest bardzo wąski. Znaczy się DML znów jest do poprawki. Przedłużę nawisy i podpiłuję tylną ścianę, na koniec spaw i powinno być dobrze Wink

Dzięki Pawle - na Ciebie zawsze można liczyć Big Grin
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz
#14
Drobiazg Wink. Mam jeszcze jedno pytanie w kwestii cięcia. W przypadku pracy z grubszymi płytkami najpierw sklejasz cienkie uzyskując odpowiednia grubość a następnie wycinasz kształt czy też wpierw wycinasz kształty z kilku cienkich i później je sklejasz w całość dopracowując krawędź pilniczkiem.
Miałem mały problem z pracą z płytka o grubości 0,9 mm uzyskaną z 0,5 +0,4mm.
İmage
Odpowiedz
#15
Zawsze najpierw nadaję kształt potem kleję. Niestety zawsze po złożeniu niby identycznych kształtów zawsze jest coś nie tak, ale łatwiej to skorygować niż szlifować całą grubość klocka. Przy pełnej grubości istnieje ryzyko, że przy grubym klocku albo będzie ze skosa (powierzchnie nie będą do siebie prostopadłe), albo wyjdzie beczka.
Niestety coś za coś, przy takim podejściu może być problem ze zgraniem otworów czy wcięć. Obrysem składasz plasterki i jest OK, a na koniec okazuje się, że otwory są "przekoszone" względem siebie. Przy sprzęgu miałem taki właśnie problem. Ja poradziłem sobie w następujący sposób; otwory zostały przewiercone wiertłem średnicy 1,00mm po tym jak okazało się, że jest przekoszenie pobocznicą wiertła rozwierciłem otwór w kierunku, w którym należało linię wyprostować. Następnie rozwiercanie wiertłem 1,50mm i pilnowanie by lini nie popsuć. Gdyby okazało się, że znów jest coś nie tak procedure powtarzamy, jeśli jest OK rozwiercamy wiertłem docelowym, przy sprzęgu było to wiertło 2,20mm. Gdyby okazało się, że po wiertle 1,5mm znów jest krzywo następne byłoby wiertło 1,70mm potem 1,90mm. Chodzi o to aby rozwiercać docelowym wiertłem otwory które są OK. Przejście od małego do docelowego wiertła pozwala na korekcję otworów względem siebie.

I jeszcze jedna sprawa, ja nie używam przy HIPSach pilników. Tylko i wyłącznie klocek z papierem ściernym. Kiedyś we Wrocławiu u Edka kupiłem taki klocek z powyginanej blachy, świetna rzecz bo dodatkowo przy zakładaniu papieru klocek sam naciąga papier. Papier używam wodny 600 lub 800, a do wygładzania 1000-1200. Rzadko zdarza się 320, ale to tylko jak muszę zjechać grubą płytkę, ostatecznie i tak przechodzę do 600ki i zawsze kontroluję "płaskość" i kąty suwmiarką.
Pozdrawiam Olek
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Pz.Kpfw.I mit Abwurfvorrichtung - Dragon 1:35 Stojkovic 13 1,014 17-01-2018, 14:08
Ostatni post: Stojkovic
  Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw. VI Ausf.B Königstiger z sSSPzAbt 501 Jacek Cieślak 43 6,508 14-01-2018, 12:39
Ostatni post: Jacek Cieślak
  Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw. VI Ausf.B Königstiger z sSSPzAbt 503 bartek72 114 75,887 08-10-2017, 17:42
Ostatni post: bartek72
  Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw. VI Ausf.B Königstiger Tamiya 1:35 Kamil Kowalik 39 9,939 02-10-2017, 12:59
Ostatni post: Kamil Kowalik
  Königstiger z Budapesztu 1:72 Revell Munny 5 1,854 26-06-2017, 21:13
Ostatni post: Munny

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości