Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mark IV "Female", Takom, 1:35
#1
Początkowo zamierzałem zbudować sobie tylko jedną wersję tego czołgu - wersja "Male". Uważałem, że to aż nie wypada nie mieć na półce modelu tak wyjątkowego czołgu. Doświadczenia warsztatowe (klik) pokazały jednak, że budowa modelu takiego czołgu wyjątkowo fajna. Zagłębiłem się w temat i stwierdziłem, że jednak fajniej będzie mieć na półce całą rodzinkę Marków. W związku z czym zdecydowałem się kupić kolejny model, tej samej firmy, ale w wersji "Female" czy też żeńskiej jak kto woli. Moim zdaniem model jest całkiem dobrze zrobiony, choć wymaga kilku poprawek typu brakujące nakrętki. Do modelu dokupiłem ogniwkowe gąsienice oraz lufy karabinów z firmy Aber. W przypadku tego modelu można by powiedzieć, że merytorycznie jak i praktycznie bardzo dobrze się przygotowałem.

İmage

Dla zainteresowanych, inboxy:
-> http://www.perthmilitarymodelling.com/re...008-9.html
-> https://www.youtube.com/watch?v=19h8Si9gZx8

A tutaj materiały merytoryczne typu zdjęcia.
-> http://svsm.org/gallery/mkIV_family
-> http://www.landships.info/landships/tank...rk_IV.html
-> http://landships.activeboard.com/f316939/tanks/

Ciekawe filmy:
-> https://www.youtube.com/watch?v=ezBSURCMe-o
-> https://www.youtube.com/watch?v=8Y0ZHESxVEc

W tym momencie jeszcze nie zdecydowałem, jaką wersję czołgu wykonam. Na pewno nie będzie to czołg zdobyczny (to następnym razem...).
Odpowiedz
#2
Dywan sprzedałeś Wink
Fajnie, że masz już książkę. Jest tam historia Flirta i kilka fotek z epoki. Będzie teraz łatwiej nam się wymieniać spostrzeżeniami.
A teraz dlaczego nalegałem na założenie tego wątku. Wygląda na to, że Flirt II to pojazd wcześniejszej serii i znacznie różni się od Annchen.
Zgodnie z obietnicą fotka znaleziona w necie.
İmage
F4 ma z tyłu nisko zamontowane relingi. Prawdopodobnie jest to pierwotna wersja. Każda szyna jest przykręcana za pomocą 3 śrub do boków bagażnika. Końce relingów są mocowane za pomocą obejmy w kształcie litery U do obudowy łożyska koła napędowego. Końce obejmy przechodzą przez otwory w relingach podobne do tych które wykonałem w swoim modelu. Wtedy nie znałem ich przeznaczenia Shy
Bagażnik oczywiście nie posiada wsporników. Owijka rury wydechowej zaczyna się od tłumika. Tłumik jest dłuższy niż w moim Marku, być może sięga aż do zbiornika paliwa. Jest to prawdopodobnie wersja z wcześniejszym typem chłodnicy, która posiadała wlew za jasną kwadratową płytą znajdującą się z tyłu pojazdu.
Belka posiadała inne zabezpieczenia. Z tyły na relingach brak trójkątów, a po prawej stronie widać zabezpieczenie belki w postaci jakiejś obejmy.
Relingi są przykręcane w ten sposób, że nakrętki znajdują się na zewnątrz pojazdu.
Zwróć jeszcze uwagę na to jak błotko się "ułożyło" na sponsonach Wink
Te cechy spowodowały, że Flirt II znalazł się w obszarze moich zainteresowań i być może kiedyś wykonam model tego pojazdu.
Odpowiedz
#3
Dywan kończy się metr od pudełka Cool

Książka fajna, aczkolwiek spodziewałem się więcej szczegółowych fotek. Jak w publikacji Tankograd.

Jeżeli Flirt II faktycznie był tak specyficzny, to nie wiem czy się na niego zdecyduję. Szkoda mi trochę przerabiać to, co już w modelu zrobiłem.
Odpowiedz
#4
Zdjęcia nie są najmocniejszą stroną tej publikacji. Większość i tak można znaleźć na stronie IWM i to w lepszej jakości. Mogliby również lepiej opisać zmiany wprowadzane w toku produkcji. Podobno w jakimś angielskim periodyku dawno temu to zostało opisane.

Rura wydechowa była chyba standardowa. Na tym ujęciu to tylko tak wygląda.
W zasadzie to tylko przerabiasz relingi i wsporniki bagażnika ucinasz. No i dodatkowa płyta z tyłu kadłuba. Wiele tego nie ma.
Zauważyłem też, że Flirt ma w niektórych miejscach płaskie nity.
Może wyciągnij nowe cześci z innego modelu i kontynuuj prace nad Flirtem Big Grin
Odpowiedz
#5
Rura wydechowa jest przedłużona. Nie podoba mi się opcja przerabiania bagażnika, musiałbym od nowa robić ranty Undecided Przeróbkę relingów oraz rury wydechowej da się zrobić. Jak rozumiem do końca wojny ten czołg tak wyglądał?
A może są jakieś inne ciekawe egzemplarze Female?
Odpowiedz
#6
W książce o Marku IV na stronie 39 są te 2 zdjęcia.
İmage
Widać, że z przodu nie ma haków do faszyny.
Widać również jak jest rura zakończona.
Myślę, że przy bagażniku wielkich przeróbek nie będzie. Relingi doklejasz do boków bagażnika i boczne ranty możesz sobie darować bo i tak będą niewidoczne Big Grin

Końca wojny to on nie doczekał. W listopadzie 1917 roku został zdobyty przez Niemców. Nieźle wtedy oberwał i prawdopodobnie nie został wyremontowany. Są chyba 2 zdjęcia w Beutetankach.
Jedyne zmiany jakie wyłapałem to zmiana oznaczeń z kierów (na zdjęciach z ćwiczeń) na trefle na zdjęciach po zdobyciu.

Ciężko znaleźć inny tak dobrze obfotografowany egzemplarz.
Odpowiedz
#7
Chyba nie mam wyboru... Shy Aczkolwiek, nadal jest wiele pytań, na które odpowiedzi zdjęcia nie dadzą. Będzie trzeba improwizować. Mógłbyś wstawić fotki z Tankograda?

Wracając do przeróbek. W sumie to z bagażnikiem będzie dobrze. Beleczka wszystko zasłoni. Pytanie tyko, co to za mocowanie beleczki. Standard z początku wojny? Intryguje mnie ta biała klapka z tyłu. W bagażniku widzę 2 łopaty, "coś" i plandekę. Grousery na gęsiach w nie równych odstępach są zamocowane.
Odpowiedz
#8
Wieczorkiem zrobię fotki F.4 oraz innych które mogą być przydatne w tym projekcie, skoro już się zdecydowałeś Wink

Mocowanie na pewno jest sprzed podniesienia relingów. Widać jakąś obejmę, ale nie wiem jak to było mocowane. w Na zdjęciu powyżej widać, że tylna cześć relingów nie posiada żadnych dodatków.
Ta klapka to pancerna osłona mocowana na dystansach. Skrywał się pod nią korek wlew do chłodnicy.
Takie ustrojstwo ma Excellent
İmage
Odpowiedz
#9
Czyli wstępna lista poprawek byłaby następująca:
1) usunąć wsporniki relingów z bagażnika
2) poprawić relingi (inny kąt nachylenia)
3) inna końcówka rury wydechowej
4) dodać klapkę z tyłu + wlew do chłodnicy za nią
5) zrobić nowe zabezpieczenie dla belki
6) owijka rury wydechowej

Coś jeszcze? Shy
Odpowiedz
#10
Jeszcze trzeba niektóre nity spłaszczyć, ale o tym później Wink

Obiecana fotka Flirta z BT. Jest tylko jedna, druga jest w monografii Marka.
Widać jakich zniszczeń doznał. W tle jest widoczny Falcon II który ugrzązł i Flirt II próbował go wyholować, jak widać bezskutecznie. Falcon też ma wiele fotek ale nie ma ujęcia z tyłu.
İmage

Innym pojazdem który ma takie same relingi jak Flirt II jest Black Arrow II.
Dość często fotografowany. Belka jest chyba jakimiś linami przymocowana.
İmage
İmage

Na tym zdjęciu widać jakieś pręty w pobliżu belki i widać położenie końca relingu. Praktycznie dotyka obudowy łożyska koła napędowego.
İmage

Na tym zdjęciu widać jak wyglądała obejma mocująca koniec relingu.
İmage

Tutaj Marek ze zdemontowaną chłodnicą. Widać gdzie znajdował się wlew. Wczesne relingi.
İmage

Tutaj Marki z podniesionymi relingami. Widać jak pierwotni były połączone relingi z bagażnikiem.
İmage
Na tym widać otwory na górze relingów które zapewne były wykorzystywane do mocowania belki. Może to po prostu były przykręcane obejmy, ale ponieważ było to rozwiązanie niewygodne to zrezygnowano z niego na rzecz tych trójkątów w tylnej części relingów.
İmage

Na koniec zdjęcie Flirta II z netu. Strzałkami zaznaczyłem nity z płaską główką.
İmage
Odpowiedz
#11
Wielkie dzięki za zdjęcia. Niech Twój magazyn z modelami wiecznie pełny będzie Cool

Wróćmy do mojej listy poprawek:

1) usunąć wsporniki relingów z bagażnika - sprawa jasna
2) poprawić relingi (inny kąt nachylenia) - sprawa częściowo jasna
3) inna końcówka rury wydechowej - do wyjaśnienia
4) dodać klapkę z tyłu + wlew do chłodnicy za nią - sprawa jasna
5) zrobić nowe zabezpieczenie dla belki - do wyjaśnienia
6) owijka rury wydechowej - do wyjaśnienia

Najpierw punkt 3. Poniżej zdjęcie z mojego modelu i zdjęcie oryginalne:

İmage
İmage

Wychodzi na to, że końcówkę od Takoma mogę odciąć i zrobić nową. Wygląda mi to na przedłużoną wersję tego, co Takom zrobił.

Jedyne zdjęcie owijki rury wydechowej zamieściłeś powyżej, prawda?
Odpowiedz
#12
Ad. 3
Tak. Odetnij końcówkę, dorób nową i doklej pod mniejszym kątem.

Ad. 6. Na moje oko to owijka, w tym przypadku, powinna być od tłumika do drugiego wspornika rury. Czyli rura pomiędzy bagażnikiem a włazem bez owijki.

Ad. 2
Jeżeli wybrałeś materiał w kątownikach relingów, to myślę, że się "same dopasują do nowego położenia. Pamiętam, że w moim modelu były one dość elastyczne.
No i trzeba zmienić mocowanie na końcu. Usunąć płaskownik a dodać obejmę.

Ad. 4 w monografii Marka na str 12 widać wlew i korek.

Ad. 5. Tutaj coś trzeba będzie wymyślić. Może w tzw. międzyczasie coś wypłynie :)
Odpowiedz
#13
Trochę się pospieszyłem z tym wlewem do chłodnicy. Na górnej płycie zdążyłem już nawiercić niewielki otwór na ten wlew Shy Trzeba będzie zaszpachlować. W każdym razie, niedługo kończę pracę nad górną częścią kadłuba i zabieram się za tył. Najbardziej obawiam się sponsonów, bo w tej wersji jeszcze ich nie robiłem.
Odpowiedz
#14
Sponsony są dość przyzwoicie spasowane. Podczas montażu trzeba uważać, żeby sponson Ci za szeroki nie wyszedł, bo potem będziesz miał problem z zamontowaniem na kadłubie. One są delikatnie wpuszczone.
Barbety potraktowałem kilkoma warstwami surfacera 500 z aerografu , a potem przeszlifowałem. Wyszły idealne walce bez skazy.
Barbrty da się zamontować w sponsonie po jego całkowitym sklejeniu.
Elementów jest dość dużo, chyba więcej niż w męskim Wink.
Odpowiedz
#15
(27-07-2015, 12:35)JanuszF napisał(a): Ta klapka to pancerna osłona mocowana na dystansach. Skrywał się pod nią korek wlew do chłodnicy.
Takie ustrojstwo ma Excellent
İmage
Cytat:İmage
İmage
Pierwsza zagadka. Wychodzi na to, że Frilrt II miał z tyłu taką samą pochyłą płytę jaką mamy w modelu Takoma, ale dodatkowo na niej była ta tajemnicza biała klapa. Czyli te cztery otwory na pochyłej płycie nie są przypadkowe.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Mark I Male Takom 1/35 Patryk 45 6,136 13-03-2018, 19:14
Ostatni post: Patryk
  St. Chamond (late type), Takom, 1:35 Robert P. 16 9,992 16-07-2017, 21:12
Ostatni post: Bartek K
  Mark I "Male", Takom, 1:35 [100 lat czołgu] Robert P. 14 9,355 04-07-2017, 09:47
Ostatni post: Robert P.
  Chamond Late 1/35 Takom Patryk 11 6,630 29-09-2016, 09:43
Ostatni post: Jacek Cieślak
  Beute-Tank Medium Mark A Whippet. Berlin styczeń 1919r. JanuszF 30 21,657 26-04-2016, 22:38
Ostatni post: bartek72

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości