W związku z okresem urlopowym robota modelarska u mnie zamarła, liczę jednak, że od września coś tam uda mi się jednak podłubać (co prawda mam dwa modele do pomalowania ale przecież trzeba też coś sklejać, prawda?). Wybór mój (niewątpliwie inspirowany doskonale wykonanym modelem kolegi Mwallo, który miałem okazję widzieć w Bytomiu) padł na Pz. Kpfw. III G z 5. leichte Division. Wersja G, bo zdecydowana większość trójek, które przyjechały pierwszym rzutem do Afryki stanowiły właśnie pojazdy w wersji G; F (i to po liftingu) pojawia się na zdjęciach ledwie trzy razy, być może były tam też jakieś H, ale trudne jest to do ustalenia, bo H stanowiły podstawę kolejnych uzupełnień. Jeśli więc chodzi o G, to przeprowadziłem odpowiednie dochodzenie, przeszukałem dostępne mi materiały i wiem już, jak pojazd ten powinien wyglądać. Oto co udało mi się ustalić:
11 lutego 1941 (choć według niektórych źródeł 14 lutego) do Libii dotarli pierwsi niemieccy żołnierze z 5. leichte Division (która 1 sierpnia została przemianowana na 21. Panzerdivision).

Niedługo później w Trypolisie odbyła się dość dobrze obfotografowana defilada niemieckich oddziałów. Oto zdjęcia trójek z tej defilady, do których udało mi się dotrzeć:








Pod koniec marca niemieckie oddziały weszły do walki - oto zdjęcia trójek w wersji G, do których udało mi się dotrzeć:



























Analizując wszystkie te zdjęcia doszedłem do następujących wniosków:
1. Wszystkie pojazdy miały 38 cm gąsienice (widać to chociażby po rodzaju koła napędowego)
2. Pojazdy te miały albo wczesne (węższe) koła jezdne, które w trakcie zużywania się ich były wymieniane na późniejsze, albo koła dwóch typów, ewentualnie od samego początku koła późnego typu.
A żeby było wiadomo o czym mówię:

Oto pojazdy z węższymi kołami:




Oto pojazdy z mieszanymi typami kół:
Pierwsze, czwarte i piąte wczesne, pozostałe późne:

Ostatnie późne, pozostałe wczesne:

Pierwsze i ostatnie późne, pozostałe wczesne:

Dwa pierwsze późne, pozostałe wczesne:

Wszystkie późne:

Tutaj akurat pierwszy pojazd z wszystkimi późnymi kołami, za nim stoi pojazd z wczesnymi:

3. Zdecydowana większość pojazdów miała wieżę wczesnego typu z niejednorodną tylną płytą, natomiast wieżyczki dowódcy występowały zarówno wczesne jak i późne. Oczywiście wszystkie pojazdy miały już zasobniki wieżowe (Rommelkiste), wszystkie też pojazdy zostały uzbrojone w 5cm KwK 36 L/42 z zewnętrznym jarzmem.
Oto rysunek poglądowy zmian wieży Pz. III G:

i zdjęcie dobrze ukazujące różnorodność wież (zwróćcie uwagę na typ wieżyczek dowódcy oraz na pozycję wentylatorów i innych otworów na stropach wież):

Dla przykładu dwa podobne pojazdy z różnymi typami wieżyczek dowódcy:


4. W związku z dużymi przebiegami z którymi liczono się w pozbawionej kolei w Afryce, pojazdy obwieszone były z przodu i tyłu zapasowymi gąsienicami, miały również ponadstandardową liczbę zapasowych kół jezdnych:





Ciekawostką charakterystyczną dla wielu tych pojazdów jest odwrócony odcinek zapasowej gąsienicy przy lewym wlocie powietrza do silnika:







Jako że było to standardowe miejsce mocowania lewarka poskutkowało to jego przeniesieniem na pierwszy odcinek prawego błotnika:





5. Raczej na pewno wszystkie pojazdy miały specjalne klapy silnika z dodatkowymi wlotami powietrza (trop), bo też specjalnie dla pojazdów z frontu afrykańskiego je wymyślono. Potem weszły do powszechnego użycia:







6. Zdecydowana większość pojazdów miała materiałową osłonę na lufie zapobiegającą jej zapiaszczeniu:







7. Nieliczne pojazdy miały na tylnej płycie silnika uchwyt na dodatkowe jedno bądź dwa koła jezdne:





Pojazdy te przybyły do Afryki niewątpliwie pomalowane na kolor Panzergrau, natomiast potem zostały przemalowane. Jak? To już jest inna historia...
Zdjęcia pochodzą z internetu oraz książek:
1. Afrika Korps Rommla - Pier Paolo Battistelli (Osprey Publishing)
2. Afrika Korps 1941-1943 - Ian Baxter (Bellona)
3. Sd.Kfz.141 Pz.Kpfw.III - Waldemar Trojca (Modelhobby)
4. Achtung panzer No. 2: Panzerkampfwagen III
11 lutego 1941 (choć według niektórych źródeł 14 lutego) do Libii dotarli pierwsi niemieccy żołnierze z 5. leichte Division (która 1 sierpnia została przemianowana na 21. Panzerdivision).

Niedługo później w Trypolisie odbyła się dość dobrze obfotografowana defilada niemieckich oddziałów. Oto zdjęcia trójek z tej defilady, do których udało mi się dotrzeć:








Pod koniec marca niemieckie oddziały weszły do walki - oto zdjęcia trójek w wersji G, do których udało mi się dotrzeć:



























Analizując wszystkie te zdjęcia doszedłem do następujących wniosków:
1. Wszystkie pojazdy miały 38 cm gąsienice (widać to chociażby po rodzaju koła napędowego)
2. Pojazdy te miały albo wczesne (węższe) koła jezdne, które w trakcie zużywania się ich były wymieniane na późniejsze, albo koła dwóch typów, ewentualnie od samego początku koła późnego typu.
A żeby było wiadomo o czym mówię:

Oto pojazdy z węższymi kołami:




Oto pojazdy z mieszanymi typami kół:
Pierwsze, czwarte i piąte wczesne, pozostałe późne:

Ostatnie późne, pozostałe wczesne:

Pierwsze i ostatnie późne, pozostałe wczesne:

Dwa pierwsze późne, pozostałe wczesne:

Wszystkie późne:

Tutaj akurat pierwszy pojazd z wszystkimi późnymi kołami, za nim stoi pojazd z wczesnymi:

3. Zdecydowana większość pojazdów miała wieżę wczesnego typu z niejednorodną tylną płytą, natomiast wieżyczki dowódcy występowały zarówno wczesne jak i późne. Oczywiście wszystkie pojazdy miały już zasobniki wieżowe (Rommelkiste), wszystkie też pojazdy zostały uzbrojone w 5cm KwK 36 L/42 z zewnętrznym jarzmem.
Oto rysunek poglądowy zmian wieży Pz. III G:

i zdjęcie dobrze ukazujące różnorodność wież (zwróćcie uwagę na typ wieżyczek dowódcy oraz na pozycję wentylatorów i innych otworów na stropach wież):

Dla przykładu dwa podobne pojazdy z różnymi typami wieżyczek dowódcy:


4. W związku z dużymi przebiegami z którymi liczono się w pozbawionej kolei w Afryce, pojazdy obwieszone były z przodu i tyłu zapasowymi gąsienicami, miały również ponadstandardową liczbę zapasowych kół jezdnych:





Ciekawostką charakterystyczną dla wielu tych pojazdów jest odwrócony odcinek zapasowej gąsienicy przy lewym wlocie powietrza do silnika:







Jako że było to standardowe miejsce mocowania lewarka poskutkowało to jego przeniesieniem na pierwszy odcinek prawego błotnika:





5. Raczej na pewno wszystkie pojazdy miały specjalne klapy silnika z dodatkowymi wlotami powietrza (trop), bo też specjalnie dla pojazdów z frontu afrykańskiego je wymyślono. Potem weszły do powszechnego użycia:







6. Zdecydowana większość pojazdów miała materiałową osłonę na lufie zapobiegającą jej zapiaszczeniu:







7. Nieliczne pojazdy miały na tylnej płycie silnika uchwyt na dodatkowe jedno bądź dwa koła jezdne:





Pojazdy te przybyły do Afryki niewątpliwie pomalowane na kolor Panzergrau, natomiast potem zostały przemalowane. Jak? To już jest inna historia...
Zdjęcia pochodzą z internetu oraz książek:
1. Afrika Korps Rommla - Pier Paolo Battistelli (Osprey Publishing)
2. Afrika Korps 1941-1943 - Ian Baxter (Bellona)
3. Sd.Kfz.141 Pz.Kpfw.III - Waldemar Trojca (Modelhobby)
4. Achtung panzer No. 2: Panzerkampfwagen III